Corona vraagt actie: TOZO en versnellingsaanpak bijstandsaanvragen

Door: Peter Ruijters, Business development GBI

Tot Tozo….

Toen de minister van SZW bekend maakte dat er een inkomensondersteunende maatregel zou komen voor ZZP-ers die door Corona op slag werkloos thuis zaten, kwam GBI direct in actie. Hoe kan GBI bijdragen aan een snelle afhandeling van aanvragen, van wat toen de TOZO regeling is gaan heten? Kunnen we wat GBI bedacht en ontwikkeld heeft direct verzilveren? En daarmee mensen in de problemen snel en goed vooruit helpen?

Samen met VNG, SZW, een aantal gemeenten en de grote leveranciers hebben we een voorstel voor TOZO uitgewerkt. Een slimme vraagbaak die snel duidelijkheid geeft aan de aanvrager over het recht op TOZO.

En die de aanvrager daarna digitaal doorzet naar gemeenten die via e-formulieren of e-diensten de aanvragen in behandeling nemen. We hebben hiervoor bouwstenen benut waar door GBI aan gewerkt is en wordt.

Vanuit GBI gingen we voor het stimuleren van snelheid in realisatie, het zoeken naar vernieuwingen in dit proces en het verbinden van kennis om tot mooie oplossingen te komen. De slimme aanvraag is in het zicht van de haven helaas gestrand. Het ministerie van SZW zag te veel risico’s in het vervullen van de rol van ‘gegevensverwerker’ namens alle gemeenten en dit op korte termijn goed te regelen.

Inzichten

Het traject heeft een aantal inzichten over snel realiseerbare vernieuwingen opgeleverd:

1. Het is mogelijk om al vóór de aanvraag behoorlijk helder te krijgen of een aanvraag kans van slagen heeft, zodat je een filter krijgt op ‘kansloze aanvragen’. Door het stellen van de juiste vragen kan dat, maar helaas sluit de wet (AVG) het raadplegen van gegevensbronnen uit.
  2. Slim kijken naar het proces laat zien dat een onderscheid tussen ‘gladde zaken’ die snel en met minimaal werk kunnen worden afgedaan, en ingewikkelde zaken, op basis van toetsbare criteria te maken is. Dat bespaart veel werk.
  3. Moderne technologie, gebaseerd op Cloud en Services architectuur, maakt het mogelijk snel en adaptief te vernieuwen, ook in combinatie met bestaande oplossingen.

En toen… de versnellingsaanpak!

De Corona crisis leidt tot een snelle stijging van het aantal aanvragen voor algemene Bijstand en reguliere Bbz. Met een economische krimp in het vooruitzicht zal het beroep op algemene bijstand en Bbz extreem snel en hard zal groeien, versterkt door de beperkte WW-aanspraken van uitzendkrachten, en de geringe financiële buffers van ZZP-ers.

Gemeenten kunnen met de bestaande capaciteit en werkwijzen deze aanvragen niet adequaat afhandelen. Zij staan voor de keuze: de personele capaciteit verder uitbreiden of op een slimme manier digitaliseren. De TOZO aanpak heeft aangetoond dat die mogelijkheid er is.

In de versnellingsaanpak die GBI gestart is, gebaseerd op de TOZO resultaten, zijn ideeën voor vernieuwing naar voren gekomen en verder gebracht die gemeenten snel voordelen kunnen bieden. Daarbij is vooral gekeken naar vernieuwingen met bouwstenen die al beschikbaar zijn. We zien de volgende mogelijkheden:

• Differentiëren van klantstromen. Door doelgroepen te onderscheiden kan een specifieke versnelde afhandeling worden gerealiseerd. Hierin ligt de samenwerking met Simpel Switchen (Divosa/SZW) voor de hand.
  • Triage. Een triage-applicatie kan aanvragen categoriseren en sorteren en verschillende doelgroepen of typen aanvragen naar (verschillend in te richten) werkwijzen voor afhandeling leiden.
  • Configureerbare processen voor afhandeling. Door optimaliseren van het proces naar de kenmerken van de doelgroep, automatisering van behandelstappen en gebruik van specifieke bronnen is er minder tijd per aanvraag nodig.
  • Functionele integratie tussen bestaande applicaties of modules. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een aparte applicatie voor de processtappen intake, behandelen en besluit dan scheelt een koppeling met het backofficesysteem bij de betaling in handmatig werk. Dit is vooral relevant in combinatie met geautomatiseerde afhandeling en administratie.
  • Vereenvoudigen vaststellen levensvatbaarheid. De levensvatbaarheidstoets die bij Bbz-aanvragen wordt uitgevoerd is tijds- en arbeidsintensief en een vereenvoudiging hiervan versnelt de afhandeling van Bbz-aanvragen.

Ons beeld is dat deze punten substantieel bijdragen aan een versnelling. Hoe dat per individuele gemeente uitpakt, hangt af van wat er eerder al gedaan is aan versnellingen. De volgende stap die we willen zetten is om een aantal van de verbetermogelijkheden te gaan realiseren bij één of meer gemeenten om ze te beproeven. We houden u op de hoogte!

Meer weten? info@gbi-gemeenten.nl

Photo on Foter.com