Informatiegestuurd handhaven: slim filteren van signalen

Informatiegestuurd handhaven gaat over het handelen
op basis van signalen. De werkgroep IGH ontwikkelt een handhavingsmethodiek om een veelheid van signalen op
een gestructureerde manier te beoordelen. Zo kunnen onrechtmatigheid en fraude gerichter worden aangepakt.

De ambitie van de werkgroep is om op een eenduidige, efficiënte en effectieve manier signalen die kunnen duiden op onrechtmatigheid te verwerken. Dit is mogelijk door deze signalen geautomatiseerd binnen te halen, slim te filteren en zo alleen de relevante signalen te beoordelen.

De signalen die beschikbaar zijn via het Inlichtingenbureau (IB), zijn voor elke gemeente op dezelfde wijze ingericht. Daarom lenen deze signalen zich voor het ontwikkelen van één generieke werkwijze.
Per signaal zoeken de deelnemende gemeenten naar best practices die een goed resultaat opleveren en bruikbaar zijn voor andere gemeenten.

Al eerder leverde de werkgroep een handreiking op voor het signaal Voertuigbezit (RDW) en voor het signaal Box 1 en Box 3 (Belastingdienst). Met deze signalen kunnen behandelaars de inkomsten en vermogenspositie van uitkeringsgerechtigden completeren. Sinds kort is er ook een handreiking voor het signaal Bankrekeningen.

Het signaal Bankrekeningen

Bijstandsgerechtigden zijn verplicht om volledig inzicht te geven in hun financiële situatie en melding te maken van al hun bankrekeningen. Het Inlichtingenbureau ondersteunt de gemeenten bij het in kaart brengen en controleren van deze financiële gegevens. Uit het IB signaal kan naar voren komen dat er cliënten zijn die meerdere betaalrekeningen op naam hebben. Dit kan aanleiding zijn om nader onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van de uitkering. Maar het kan ook een ‘zorg’-signaal zijn, want aan betaalrekeningen zijn kosten verbonden waarvan een deel van de cliënten zich niet bewust is.

De meeste registratiesystemen van gemeenten hebben echter geen ruimte om meer dan 2 bankrekeningen van een bijstandsgerechtigde te registeren. Een automatische koppeling met het IB bestand om de informatie te vergelijken met de bij de gemeente bekende bankrekeningen is dan niet mogelijk. De handreiking biedt een simpel stappenplan om snel tot een filtering van signalen te komen.

Photo by Got Credit on Foter.com / CC BY